Компютърните игри са нова медия и за етапите на създаването им не съществуват конкретни закони. Изследвайки темата извеждам някои основни препоръки за добър геймплей дизайн и дизайн на основните компоненти по които е организирана работата по създаване на игра.
Тъй като създаването на игри е нова област на познание, няма конкретни правила или закони, които да са общовалидни. В следващите редове споделям личният си опит и знание – информацията може да не е валидна за всеки проект.
Геймплей дизайн
Определяне на целите
Първата част от създаването на добър геймплей дизайн се състои в това да се определят целите на играта. Какво се опитва да постигне? Каква история ще разкаже? Какво искаме играчите да чувстват в края? Какъв тип изживяване трябва да създаде? Също така какво се опитваме да получим от играта. Това са важни въпроси, отговорите на които хвърлят светлина върху по нататъшния процес на работа.
Определяне на аудиторията
Различните аудитории често играят по различни начини и имат различни предпочитания за игрите и тяхното съдържание. Игрите могат да бъдат насочени към специфични аудитории, съобразявайки се с възрастовата група, пола и дори професията на потребителите.
Дизайн за различни устройства
Важна част от добрият геймплей дизайн включва обмисленято на какъв тип устройства ще се играе играта. Мобилните платформи и конзолните игри изискват различен интерфейс и управление.
Жанр на играта
Жанра на играта определя това, как тя ще бъде създадена. Съвсем малко аспекти от играта не са повлияни от нейния жанр.
- Едно от нещата, които трябва да се обмислят, когато се мисли за дизайн базиран на жанра е графичния интерфейс. Различните игри имат различен интерфейс, повече или по малко забележим, в зависимост от сложността на контролите.
- Нещо друго, за което трябва да се помисли, е че различните жанрове изискват различно количество разказ. Дали играта ще бъде озвучена от актьори или ще има само текст? До каква степен ще бъде интерактивна? Планирането на разказа е важна част от определянето на целите.
- Бойната система е важна част от игрите и трябва да се обмисли модела, по който ще се случват нещата.
Най-популярните жанрове игри са: Екшън, приключенски, ролеви, симулационни, стратегии и MMO.
Определяне на опциите за игра
Тази част включва всички опции и възможните пътища, по които потребителите могат да поемат. Като основно правило, можем да кажем че играчите трябва да имат усещането за избор относно това, което правят. Въпреки това, някои типове игри се асоциират с много повече избор, от други. Добавянето на избори може да бъде както много сложно, така и относително просто, според начина, по който е реализирано. Някои игри дават усещането за избор, без това всъщност да е така.
Очертаване на предизвикателствата
В тази част трябва да се създаде игрови цикъл. Това очертава начина, по който играта ще работи и предизвикателствата, пред които играчите ще се изправят.
Стимулиране на играча и баланс на сложността
Независимо от играта, потребителите трябва да имат добра причина да искат постигнат целите в играта. Желателно е пропорционалното награждаване на играча, според трудността на препятствието. Всичко това трябва да е съобразено с балансирането на сложността, правейки играта не прекалено лесна или невъзможно трудна. Основно правило на добрият геймплей дизайн е първоначалните нива да са по-лесни за преминаване, от тези в края на играта.
Дизайн на основните компоненти
Дизайн на ръководството
Някои от големите и сложни (или иновативни) игри разчитат на ръководства, за да запознаят потребителите със специфичните елементи в играта. Това може да се отнася до управлението, обща стратегия и съвети за успешна игра. Ръководствата могат да бъдат във формата на презентация с текст, или картини и дори видео файлове. Някои игри разчитат на постепенно разкриване на ръководствата, като допълнителен елемент от играта.
Дизайн на света
Това е средата, в която потребителите играят. Колко обширен ще бъде света? Колко предизвикателен? Какви знаци ще има за районите, които трябва да бъдат проучени? Това са важни елементи, които допринасят за успеха на крайния продукт.
Дизайн на механиката
Това са вътрешните правила на играта. Трябва да се определят правилата на системата, като се вземе в предвид балансирането на играта. Други игри могат да послужат като пример за добрите и лошите идеи.
Дизайн на нивата
Нивата са индивидуални парчета игра, наричани още епизоди, през които потребителите минават в процеса на игра. Нивата трябва да са ангажиращи и предизвикателни.
Дизайн на съдържанието
Тук фокуса пада върху съдържанието на елементите в играта. Среда, събираеми предмети, врагове и прочее.
Дизайн на интерфейса и контролите
Тази част включва изработката на елементи, като менюта и графичен потребителски интерфейс. Тези неща трябва да изглеждат лесни за използване. Вземат се в предвид и контролерите, с които потребителите ще разполагат. Контролите трябва да дават максимално интуитивен и лесно разбираем контрол върху играта.