Съдържание на статията Гейм Дизайн Документ:
Какво е гейм дизайн документ и как се използва
От мисъл към действие
Стесняване на обхвата
Финализиране
Примерен Гейм Дизайн Документ
Рефенция за екипа
В заключение
В тази статия споделям знанията си за гейм дизайн документите и тяхната роля в създаването на игри. Очарован съм от разработката на компютърни игри и от 2013-та година се занимавам с различни проекти в тази сфера. Тогава написах и първия си гейм дизайн документ. Въпреки сериозното проучване и интереса ми към темата, пиша от позицията на ентусиаст и любител без професионален опит в създаването на игри.
Да говорим за разработка на игра без документация е като да говорим за писане на компютърен код без клавиатура – технически е възможно, но реално е живо мъчение. Това вероятно не се отнася само и единствено до най-малките самостоятелни проекти. Големите проекти могат да изискват множество документи за различните етапи от планирането, разработката и популяризирането на една игра. Изготвянето например на маркетинг план или проучването на целева аудитория потенциално може да бъде част от гейм дизайн документ. Подобни теми (към момента на писането на статията) обаче са извън моята компетенция. За това материала е насочен предимно към документирането на процеса по планиране и разработка на една компютърна игра.
Какво е гейм дизайн документ и за какво се използва
Термина „гейм дизайн документ“ е заимстван от английски език и по същество се отнася до създаването на документация за дадена игра. Възможно е не всяка информация да е подходяща за един гейм дизайн документ. Въпреки, че различните проекти изискват различен подход, личните ми предпочитания са, ако мога да събирам всичко свързано с играта в един документ. Това пести ценно време и усилия, тъй като непрофесионалните и инди разработчици често нямат ресурса за създаването на голяма документация. Колко документа ще направите и какво ще включите в тях зависи от вас, от екипа, от целите и възможностите ви.
Създаването на гейм дизайн документ е част от процеса на създаване на игри. Целите на документа са няколко. Може би най-важната е да организира работата на разработчиците, описвайки основните точки и моменти в играта. Създаването на гейм дизайн документа помага да се изясни цялостната идея на играта, което пречи на проекта да излезе извън контрол. Към момента не съществува изграден модел, по който се създава гейм дизайн документ. Все пак, добра практика е документа да бъде разделен на отделни части по начин достатъчно ясен и изчерпателен, за да могат разработчиците да го използват за референция в процеса на работа. Създаването на добър гейм дизайн документ може да бъде ключов фактор за успешното завършване на игри създавани от малки екипи без или с малко професионален опит.
От мисъл към действие с гейм дизайн документ
„Всичко в живота започва с идея.“ – Рене Ахдие
Това важи и за създаването на игри. Независимо дали идеята съществува в главата ми от седмици, месеци или години, гейм дизайн документа е първото място, където идеята придобива физическа форма. Разписвайки идеите си в документ, мога да структурирам и оформя всичко в едно цяло. Това е времето и мястото да покажа творчески потенциал, развихряйки въображението си. Не рядко се случва да правя справки с различни литературни произведения. Също така проучвам исторически събития, гледам документални филми и всичко друго свързано с идеята.
Като основно правило тук се опитвам да събера най-важната и интересна информация, за да съставя крайна идея за концепцията на играта, която да оформя в завършен документ. Въпреки, че основния фокус пада върху концепцията, не се притеснявам да опиша и някои подробности или механики, за които съм се сетил. Това не означава, че всеки гейм дизайн документ включва десетки страници и стотици часове проучване. Това е така, защото идеята на играта трябва да е съобразена с възможностите на екипа разработчици.
Всяка игра е компромис между това, което искаме и това, което можем.
Когато екипа се състои от един или няколко ентусиасти без много опит, играта може да включва няколко прости механики без никаква история. При измислянето на играта, тук препоръчвам съсредоточаването върху това какво можете да направите. И ако има неща, които не знаете как точно се правят, нека те да бъдат малко. Помислете какви са най-силните ви качества и работете около тях. По мое мнение първите проекти трябва да бъдат кратки. В подобни случаи, оформете гейм дизайн документа така, че да се явява контейнер, който пречи на проекта да излезе извън обхвата на екипа.
По напредналите екипи имат възможност наистина да задълбочат проучването при измисляне на играта. Гейм дизайн документа задължително трябва да отразява това проучване.
Препоръчително е усилията за създаване на гейм дизайн да са пропорционални на труда, който ще бъде вложен в разработката на играта. В случай, че планирате проекта да ви отнеме месец, може да отделите седмица или десет дни на гейм дизайн документа (20%-30% от времето). Непропорционалното разпределение на времето е напълно допустимо при начинаещите гейм дизайнери. Времето отделено в учене никога не е загубено или неоправдано. С практиката човек усеща коя информация е най-важна за него и неговия екип и може да насочи усилията и времето си в най-подходящата насока.
Стесняване на обхвата
До тук всичко свързано с играта се състои от един документ, в който се намира абсолютно всичко, което съм измислил и проучил. Следва момента, в който да отсея хубавото от лошото и да обсъдя идеите си с други хора.
Процеса може да включва обсъждане с приятели, с колеги, с екипа (ако има такъв), писане в социални мрежи и форуми и всяка друга комуникация.
Дискутирането с екипа на този етап ми позволява да се ориентирам в това какви са възможностите на отделните членове. В малък, неизпипан колектив тук мога да разбера какви са уменията на художника, на програмиста и т.н. Така мога да стесня проекта в граници, които са изпълними. За съжаление тези граници не винаги могат да се определят точно. Не е изключено хора от екипа да се колебаят и да се съмняват във възможностите си. В такива случаи е допустимо да оставя идеи, които не са тествани, но ако те са прекалено много, при разработка може да срещна проблеми. Ако изграждам всичко около механика или концепция, която не работи, в процеса на работа трябва да се върна чак до корена на проблема, което коства много време и усилия.

Обсъждането с екипа насърчава креативността между отделните членове. Мое лично правило е при обсъждане, да насърча всеки член на екипа да допринесе по нещо от себе си.
Намирането на границите и възможностите на членовете на екипа и насърчаването на креативността в тези граници е сложен процес. При правилно изпълнение на тази задача това много позитиви и отлични резултати в процеса на работа. Може да доведе и до изненадващи открития и промени в последния момент, които в крайна сметка да се окажат едни от най-хубавите качества на играта.
Финализиране
При разработката на игри се налага да съм гъвкав, когато обсъждам идеи, но понякога трябва просто да се спра на една и да работим по нея. Гейм дизайн документа уточнява тази идея в детайли. След като съм взел в предвид всичко научено по време на обсъждането, идва време в което да избера една окончателна идея и да я опиша. Неактуалната и излишната информация може да стои в края, или дори в друг документ.
Изготвения гейм дизайн документ трябва да помага на колектива ясно да обхване крайната идея за играта. Може да се включват някои конкретни параметри, които пречат на проекта да излезе извън контрол. Въпреки това е нереалистично за един гейм дизайн документ да покрива всичко на веднъж. Няма нужда от описване на всяка колба еликсир, всяко препятствие, всеки диалог, всички оръжия или сгради в играта. Гейм дизайн документа е карта, която да помага на всеки член от екипа който е загубил от поглед първоначалната цел да се върне в релсите.
След описването на окончателната идея, обичам да определям сроковете за разработка. При неопитните екипи, сроковете се определят най-трудно. Когато хората нямат база за сравнение, трудно могат да определят колко време ще отнеме дадена задача. В такива случаи поддържайте проекта максимално прост и не правете планове, които ще отнемат повече от месец. В процеса на работа гейм дизайн документа ще нараства. Различни сцени, диалози, концептуално изкуство, малки механики и други неща, които неминуемо се променят в процеса на работа. Допълването и актуализирането на документа държи всички на една и съща страница.
Примерен Гейм Дизайн Документ
В този етап на развитие, играта е проучена, основната идея е разписана, екипа е уточнен и сроковете за изпълнение са изяснени. В следващите редове включвам точките, които държа да включва в един гейм дизайн документ преди разработката да започне.
- Заглавна страница – Заглавната страница по същество представлява кратко и убедително представяне с цел продажба. Това е първата страница, която представя играта на читателя на документа. В нея може да има кратко експозе, което описва основната концепция по вълнуващ начин. Тя трябва да е вдъхновяваща, да използва думи, които предизвикват емоция от читателя. Независимо по каква причина показвате документа на някой, заглавната страница е първото нещо, което читателя вижда. Тя прави първоначално впечатление и дори може да създаде отношение към целия проект.
- Съдържание – при документ по голям от няколко страници навигацията в документа трябва да е улеснена от съдържание. Някои инструменти предлагат възможност за автоматично създаване на съдържание (Table of Contents) с линкове водещи към отделните части от документа. Воденето на документация продължава през целия етап от разработката на играта и лесната навигация ще спести време на екипа. Виждал съм случаи, в които съдържанието е поставено в края на документа. Аз обичам да го поставям веднага след заглавната страница.
От този момент нататък документа е съсредоточен към вас и колектива ви. Не използвайте изказа от заглавната страница. Информацията до края на документа може да не е толкова лъскава, но това не значи, че трябва да е скучна. Старайте се да балансирате между това езикът ви да технически подробен, но и интересен.
- Въведение – описва общата идея за играта (high concept). Въведението е подробно изложение на концепцията. То разширява и надгражда информация, която съм дал в заглавната страница. Тук може да се опише жанра на игра, да се споменат други игри на тази тематика, каква ще е обстановката, външния вид и други.
- Поток на играта. Докато въведението описва общата идея, потока описва пътя и преживяванията на потребителя. Когато работя по тази точка си представям, че разказвам филм. Описвам как започва, какво се случва, какви емоции се опитвам да предам, какви интеракции правят героите един с друг и т.н.. Къде се оказва играча и какви са възможните краища на историята. Тук описвам всички основни куестове и цели на играта.
- Механики – какви контроли ще използва играта, каква ще е навигацията, камерата на героя, как трябва да се държат героите и предметите/оръжията в играта. В случай, че играта се играе в мрежа, тук описвам как различните потребители ще могат да взаимодействат един с друг и със света около тях.
- План за разработка – Съдържа плана за създаване на базов модел/прототип по който да тествате какво работи и какво не работи. Прототипа помага за взимането на важни решения и дава окончателен отговор на въпроса за възможностите на различните членове на колектива. Добра идея е тук да се поставят срокове и да се разпределят конкретните задачи, за да може всеки да знае точно с какво се занимава. Прототипа може да бъде основата, върху която надграждате разработката.
- История – Пълно описание на историята, героите и техните основни мотиви, арките на развитие, и средата в която живеят.
- Графика – Изображения на всички герои, карти, предмети и фонове в играта. Всичко, което включва графика.
- Звук – Всичко което включва звук.
- Потребителски интерфейс – Подценява се, което според мен е грешно. Интерфейса трябва да е съобразен напълно с графичните елементи и фантазията, в която искам да потопя играча. Неуспехът с тази задача може тотално да изживяването от играта. Потребителския интерфейс включва менюта, инвентари, графични панели, съвети и много други.
- Бележки – тази точка се отнася до всяка информация, която не е намерила място в документа до сега. Контрол на версиите, идеи за странични куестове, бележки за възможни развития на сюжета, проучвания направени при изследването на първоначалната идея и абсолютно всичко друго, което си заслужава да бъде документирано.
Референция за екипа
Независимо от големината и опита на екипа разработчици, гейм дизайн документа организира работата и служи за референция.

Един гейм дизайн документ улеснява значително комуникацията между екипа. Когато е изчерпателно описан, документа не дава възможност за много различни интерпретации. Това отнема голяма част от въпросите и предположенията, които неминуемо възникват. В този смисъл документа е ръководство, което държи членовете на екипа на една и съща вълна.
Много игри търпят промени в процеса на работа. Ако постоянно ъпдейтваш документа в процеса на създаване на игра, ти винаги ще разбираш промените които правиш. Така всяка промяна в играта може да се проследяват чрез гейм дизайн документа. Това дава възможност да се проследят по-ранните итерации, ако нещо не работи или идеята се е променила и е пораснала твърде много. Поддържането на актуален гейм дизайн документ държи всички членове на екипа в крак с промените.
В заключение
За начинаещите гейм дизайнери, този документ е вълнуващ и ефективен начин да представят проекта си. Добре разписан гейм дизайн документ говори много за автора си, за неговата решителност и умения да изведе проекта до успешен край. Подходящия гейм дизайн документ е една отлична основа за изграждането на екип или намирането на инвестиции за разработката на игра. Освен описание на играта, документа може да включва всяка подходяща информация, включително платформа за разпространение, целева аудитория, маркетингови стратегии и др. Написването на един гейм дизайн документ помага на дизайнера да изгради солидна представа за това което иска (и може) да направи. Мисля за гейм дизайн документа, като за енциклопедия на играта.
Завършвам статията с един последен съвет, който се отнася до хората, които тепърва навлизат в темата. Гейм дизайн документа е вратата към разработката на игри. Входна точка, която позволява на ентусиастите без опит и знания да опишат идеи си. Всяка минута отделена в писане или проучване ви доближава до целта. Не позволявайте на липсата на знания да ви обезсърчава! Задачата може да е трудна, но полага основите на всичко свързано с разработката на игри.
От сърце ви желая успех!
Още информация по темата можете да намерите в статиите:
Етапи в разработката на игри (Геймплей дизайн)
Добри практики в разработката на игри
Страницата за Гейм Дизайн документите в Wikipedia (на английски език):
Game design document